Tuesday 7 January 2014

Potty Training


Sesungguhnya nak train benda ni sangatlah mencabar.
Salute aku kat mommies yg berjaya potty train anak-anak bawah umur 2 tahun.
Anda sangat hebat.
Aku ni anak umur 2 tahun 10 bulan baru terhegeh2 nak ajar.
Hari ni dah masuk 5 hari aku ajar.
Alhamdulillah Qaseh dah boleh cakap bila nak kencing.
Cuma first day tu kelakar la jugak, 
cakap nak kencing tapi seluar dah lenjun..hehe..

Tapi aku tak marah, 
aku cakap "Kakak pandai, kakak dah besar nanti ibu hantar pegi sekolah".
Lepas tu terus ok..dah xbasah seluar.
Agaknya budak2 ni kena main psycho jgk kot.
Kena puji-puji gitu..

Yang penting kita sebagai ibu ni kena sabar.
Kena rajin juga.
Kena tanya every 15 minit nak kencing ke x.
Aku memang kerapla tanya,
tak kuasa nak kena cuci kalau terkucil dalam seluar tu.
Aku sekarang dah la pemalas.
sampai satu tahap tu dia boleh cakap kat aku
"Ibu ni sokmo tanya kakak nak kencing ke, kakak letihla kencing sokmo"..hehee...

Tapi kesabaran tu berbaloi.
Akhirnya Qaseh dah tak perlukan diapers.
Jimat poket aku...hehe.
Tapi bukan itu motifnya, 
bagi aku kalau dah anak dah boleh cakap tu maknanya dia dah boleh lah kan bagitahu kita bila nak ke tandas.

Kepada mommies yg sedang potty train anak-anak,
aku doakan semoga berjaya.
Sabarrr banyak2 ok..
Jangan marah2...
Puji sokmo-sokmo... :)

No comments: