Wednesday, 19 March 2014

D.I.Y: Barut Bayi Velcro

Entri ni khas untuk bakal ibu yang ingin belajar menjahit barut bayi berpelekat velcro.
Aku pilih pelekat velcro berdasarkan pengalaman lalu.hehe.
Serik guna yg tali beb..
Velcro senang, zap lekat, kalau guna tali berpeluh nak pakaikan.

Eh, macam pro je nak ajar orang ken.
Xpe ade sikit ilmu kita kongsi yea.
Dapat pahala lagi.
Kalau rasa eeiii lecehnye, nak tempah boleh??
Pon boleh...hehe.. 

First sekali gunting kain.
Aku guna dua lapis.
Bahagian dalam kain cotton putih.
(guna cotton lembut supaya xpanas)
Bahagian luar kain cotton bercorak.

Ukuran panjang dan lebar.


Gunting melengkung bahagian bawah untuk beri ruang bahagian punggung bayi untuk elak dari terkena najis.


Kemudian jahit kain dari bahagian dalam.


Tinggalkan sedikit ruang seperti di bawah untuk menterbalikkan kain.


Pastikan potong bentuk v rapat2 di bahagian melengkung untuk elak kain dari berkerut bila diterbalikkan.


Kemudian terbalikkan kain dari bahagian yg tidak dijahit tadi.


Rapikan bahagian bucu kain dengan menggunakan hujung gunting supaya kelihatan kemas.


Jahit sekeliling bahagian luar kain.


Kemudian jahit pelekat velcro yang telah digunting mengikut ukuran.



Siap.
Senang dan mudah.
Aku buat dua saiz.
Yang kecik utk sebulan ke 2 bulan.
Contoh yg aku tunjuk ni yg kecik.
Kalau korang nak buat yg besar terus tambah ukuran seinci ke 2 inci.
Pandai-pandailah ek..

Selamat mencoba.
Kalau nak tempah sila drop komen plisss......
Hahaha..

17 comments:

embun suchi said...

sungguh manis jejari runcing puan menjahit barut prut itu.
sayo baco doh tapi mace pyh jah.
saya tinggalkan komen disini dengan niat untuk menempah.

qasehuteq said...

Haha..baco pn sero pyh dh ko bim.acu try gk dlu.jadi eh..pyh ratam mno tu

cikji said...

rajimnyooo dioo kito baca pn xbrapo nk phm step tu, kalu wat xtau lah jd gapo mugo guno mesin pn bo bo reti haha

qasehuteq said...

Nik pn xpehe jgk ko.ha sudoh, ko ore xplain belit ni.uchi pn xpehe.xleh jd cikgu ni

Hana Hafiz said...

Thankd sis..sgt membantu..cuma nak tau mcm mn nk kemaskn bhgian yg x di jahit pic no7. Pastu berapa ukuran utk gunting lengkungan tue sis....
Yg lain dh ok mmg terperinci sngt bgus note ni...

qasehuteq said...

Hana Hafiz: Selepas terbalikkan kain, jahit dr luar utk kemaskan.ukuran lengkung dlm 6 ke 7 inci.

Yannee Othman said...

Salam dear..kat mane ye nk dptkan velcro strap ni?

qasehuteq said...

Velcro strap sy bli dkt kedai yg menjual alatan menjahit..

qasehuteq said...
This comment has been removed by the author.
ummu ahmad said...

salam sis.... kain putih tu beli yang utk org buat baju sekolah ke?? berapa ya semeter ±laa... kalau nak cari yg tak panas n elok

scheetah said...

bijok..bijok...lagi mudoh jahit velcro dari tali dih......bleh try pah nih..tq info.. (^__^)

nurul ain said...

tq sis minta amik ilmu deh.... sene rs hok tepek Dr tali... nk pakai pun mudah... nk jahit pun mudah..

qasehuteq said...

ummu ahmad: kain baju skolah panas.sbb tebal. cari kain yg nipis macam kain kapan tu..huhu..
scheetah: memang lagi mudah dari tali
nurul ain: silakan...

trinitas sweet said...

Masih ada jual tak ?

Lysa Ghai said...

Hai sis, klau beli 1meter kain bole dpt berape barut ye?

azura jamil said...

terima kasih kongsi ilmu sis..sy dh try buat..baru siap 1..sebijik cam sis punye hihii

qasehuteq said...

trinitas: maaf saya tak jual.hehe
Lysa Ghai: semeter mayb dapat dalam 8 helai kot.
azura jamil: welkem. pandai sis jahit ye.