Wednesday 5 December 2012

Kenapa kita bermimpi?



Sejak berstatus ibu hingga sekarang dah pun nak masuk 2 tahun, 
aku langsung xpernah mimpikan ape2 bila tidur. 
Malam tadi baru pertama kali aku bermimpi.
(Takkan petanda dah WAJIB proceed second baby?)

Selama ni letak je kepala atas bantal, sedar2 dah pagi.
Terkocoh2 aku mandi, siapkan anak zuppp pecut pegi opis..
Memang tak de maknanye sempat nak mimpi.

Tapi malam tadi lain pulak. Aku masuk tidur around 1 a.m.
Masa tu hubby belum tidur lagi. 
Tidurla aku dengan lena pastu datangla seorang lelaki yang memang aku xpenah tengok muka dia,
 berdiri betul2 depan pintu bilik kami.
Pintu bilik pula terbuka luas baik punye.
Aku ingatkan hubby tapi bukak mata besar2 rupanya bukan sebab tinggi dia dh nak sama tinggi dgn pintu bilik. 
Badan pula dah macam Aaron Ajis tapi bukan dia.
Dia nak masuk bilik tapi time tu mulut aku dk baca 'AllahuakbarAllahuakbarAllahuakbar" bersambung-sambung sampaila aku tercungap pastu bacaan tu terputus sebab dah tak boleh nak baca dalam satu nafas.
Aku pun pelik, macam otomatik mulut dok takbir.
Bila aku berhenti je n nak sambung balik masa tu lah zaapp laki tu masuk bilik.
Time tu lah aku tersedar bila Qaseh melolong tepi telinga.

Barulah aku tahu rupanya mimpi.
Aku dodoikan anak semula, tgk kat sebelah hubby dah lena tidur.
Betul rupanya memang mimpi. 
Memang seram sejuk lepas tu sebab aku memang tak kenal laki dalam mimpi tu.

Pagi ni kat ofis sibuk aku mengoogle apakah disebalik mimpi malam tadi:

Tafsiran mimpi dari sudut pandangan Islam:

Melihat pemuda / tidak dikenali


Mimpi pemuda adalah musuh. Bermimpi melihat pemuda putih merupakan musuh yang tersembunyi, pemuda hitam adalah musuh yang kaya, pemuda berkulit kemerah-merahan merupakan musuh yang tua.


Jika orang yang bermimpi itu melihat diikuti oleh pemuda bererti dia akan berjumpa dengan musuh. Jika dia melihat bertembung melihat orang tua berubah menjadi anak muda, maka bermacam-macam mimpinya. Ada yang mengatakan dia akan mendapat kesenangan. Ada yang mengatakan dia akan mendapat kemerosotan, sama ada masalah dunia atau agamanya, ada yang mengatakan dia akan mati. 

Jika dia melihat pemuda yang tidak dikenali dan sangat marah melihatnya, maka dia akan berjumpa dengan musuh yang sangat dibenci orang. Jika dia senang melihatnya, maka dia akan bertemu musuh yang disukainya. 

Musuh???saper musuh aku...
Nauzubillah...



Tapi bila dipikir2 balik, mimpi-mimpi buruk yang hadir dalam tidur adalah dari syaitan yang berpunca dari diri kita yang mungkin alpa denganNya...


No comments: