Sunday 28 April 2013

Pergilah Burung Hantu



Burung hantu bertandang lagi...
Seperti mimpi-mimpi ngeri...
Di keheningan subuh pagi jumaat sayup2 kedengaran 
bunyi burung hantu dekat bilik aku...
Setelah hampir tiga tahun ia muncul kembali...

Kenapa datang lagi??

Memori lama dibuang jauh-jauh.
Burung hantu akan mengingatkan kisah pedih..

Tiga tahun lalu di dalam bulan ramadhan,
ketika kami sedang menikmati sahur..
waowk....waowk...waowk..waowk...
nyaring kedengaran.

Ayah memecah keheningan pagi:

"siapalah yang akan dijemput nanti"

Aku blurr tanya: "kenapa?"

Ayah jawab:

"Orang tua-tua kata bunyi burung hantu petanda 
ada orang akan mati "

Oohhhh...aku masa tu tak ambik serius pun.

Kalaulah boleh diputar masa....
Kalaulah ku tahu yang akan dijemput tu adalah Ayah.
Kalaulah ku tahu itulah sahurku yang terakhir bersama arwah..
Ya Allah..
Kenapalah aku tak boleh baca gerak geri orang yang akan pergi..

3 tahun sudah berlalu namun aku masih terkilan.
Terkilan kerana tidak berada di sisinya di hari-hari akhir.
Jasanya belum pun sempat dibalas...
Apa yang termampu hanyalah doa, doa dan doa..
Semoga Allah menempatkan arwah ayah di kalangan orang beriman.

Al-Fatihah...........


Amin....

3 comments:

embunsuchi said...

al-fatihah untuk arwah ayoh =(

cikji said...

Yup btl. Org2 tuo kato gitulah. But think positive. Jgn pikir bkn2. Bykkan doa. Al fatihah utk arwah ayoh teq.

Gieha Saputra said...

moga arwah ayoh dikalangan org beriman hendaknya,,...aminn...al-fatihah..