Thursday 6 September 2012

Baba or B?


Semenjak dua tiga menjak ni Qaseh selalu ikut apa yang aku cakap.
Memang lumrah kanak-kanak sememangnya cepat belajar dengan persekitarannya kan?
Adapting the environment lah katakan..kau ader??hehe

Ada yang positif dan ada juga yang kureng sesuwei..

Yang kureng sesuwei: Satu pagi ketika aku suruh kejutkan babanya dari tidur.

Ibu: Cepat gi kejut baba..Lewat doh ni.
Qaseh: bbbbbbbbbbbbbbbbb....angunnnnnnn....

ohh..pengsan..
So, cane tu?cane nk train die bagi die panggil bapak die macam biase.
Sekarang dah tak nak panggil baba.nak panggil bbbbbb aje...
amboi mengada kan...

Atau aku yang kena tukar panggilan??
oh tidak...kalau panggil laki sama mcm anak panggil tak ke jadi macam satu kekeliruan di situ..
Nanti laki kompius (anak ke bini yang panggil?kan?)...
xboleh...xboleh...

Satu lagi yang memusykilkan aku dari segi hukum agama boleh ke?

Aku pernah terbaca satu artikel dalam soal jawab agama seperti ini:

Soalan:

Assalamualaikum..kemusykilan saya ialah apakah hukum bagi seorang isteri jika kita memanggil suami kita dengan panggilan ayah atau sebagainya dan bukan abang bagi tujuan untuk mendidik anak yang masih kecil tetapi panggilan itu kekal sehingga anak itu besar sedangkan suami bukannya ayah..apakah hukumnya ustaz ?


Jawapan:

(Seelok-eloknya panggilah nama suami dengan panggilan yang mesra dan hormat. Contohnya abang, darling, sayang dan sebagainya. Elakkan daripada memanggil nama ayah atau nama suaminya sendiri. Ini bagi memastikan hubungan suami isteri dalam rumah tangga berada di dalam keadaan harmoni dan bahagia).

Tapiii....

kepada yang belum kahwin no!!no!!no!!..xvalid untuk anda ok..
nanti muntah hijau eden dengo eh...

Memang betul kata orang-orang tua, mendidik anak memerlukan tahap kesabaran yang paling maksima..betul x??

Moral of the story cakap siang pandang-pandang, cakap malam-malam buta???
xper kite berdua aje anak dah zzzzzzzzzzzzzzzzzz..:)))))))


Macam ade masalah besar je kan??

2 comments:

Unknown said...

Haha still boyfriend dengan girlfriend pun dah panggil mama, papa, daddy saya pun nak termuntah dengar. Over sangat.

qasehuteq said...

Tu la pasal..bajet romantikla kunun...belum kawen semua manis2 lagi katakan..hehe