Tuesday 26 August 2014

Breastfeeding Journey

Harini genap 38 hari berpantang.
Tinggal 2 hari lg nak merdeka.
Seluruh Malaysia nampaknya sambut kemerdekaan sekali dgn aku nanti..hihi.

Tapi aku konfius.
Berpantang ni sebenarnya bape hari ek? Mak aku kata 40 hari.
Tapi ade yg kata 41 ada yang 44.
Tapi aku pilih yg paling sikit sbb aku sukeeee sgt berpantang ni kan..

Sekarang tinggal sebulan lebih lg nk masuk kerja balik.
Baru aku sedar diri stok EBM langsung xbuat lagi.
Punyalah pemalas.
Kata semangat nk fully BF.
Niat nk fully at least 6mo mcm anak first jgk. In Sha Allah.
Tapi dulu xaktif blogging, rugi plak xdpt share kisah suka duka BF anak sulong.


First time pump semalam.
Dapatla 4oz. X banyak pun tp takkan berputus asa. Mujur Spectra 3 yg dh berhabuk ni masih berfungsi.
Kalau tak melayanglah $$$$$.
Tapi teringin jgk nk yg baru.
Sebab spectra 3 berat nk mampp..hehe

BF ni ramai yg kata leceh.
Kena pump la, buat stokla.
Tapi bagi aku senang sgt, especially tgh2 malam kalau ank nk susu selakkan je. Xpayah mamai2 bgn pegi dapur buat susu.
Aku kan suka tidur.
Inilah jalan yg terbaik..hehe.

Lepastu ade yg kata kelengkapan nk BF ni kosnya agak tinggi.
Memang btol breastpump je dh ratus2, belum masuk cooler bag, warmer lagi.
Tapi sekali je kita beli. Pastu boleh guna sampai ke anak no. 2, 3, 4 dan seterusnya...

Jangan risau kalau tiada ilmu tentang BF ni. Korang gugel je.
Dulu masa anak sulong aku pun zero jgk tentang BF ni. Sekarang alhamdulillah tahu la skit2.

Sebagai permulaan jom kita kenal istilah dan cara menyimpan susu perahan.

Istilah Dalam Brestfeeding.

BF = Breastfeeding
EBF = Exclusive Breastfeeding
EBM = Express Breastmilk
Fresh EBM = Susu yang baru di-pam (belum simpan fridge).
Chilled EBM = Susu yang disimpan di bahagian bawah (fridge).
Frozen EBM = Susu beku (disimpan bahagian freezer).
Thawed EBM = Susu beku yang telah dicairkan.


Cara Menyimpan Susu Perahan

Suhu Bilik = 4 Jam
Peti Sejuk (bahagian fridge) = 3-5 hari (> 5 hari masuk beku)
Peti Sejuk 1 pintu (bahagian freezer) = 2 minggu
Peti Sejuk 2 pintu (bahagian freezer) = 3 bulan
Peti Sejuk Deep / Chest Freezer = 6 bulan
Susu beku yang dicairkan -> simpan dalam fridge = 24 jam
Cooler Bag = 12 Jam

Jom kita sama-sama support breastfeeding.


No comments: